Page 1 sur 1

RIP JESS FRANCO

Publié : mer. 3 avr. 2013 15:47
par Prince Caspian
Jess Franco nous a quitté et, avec lui, toute une période du cinéma d'exploitation. Certains de ses films possèdent des b.o dignes d'intérêt. Jess Franco lui-même était musicien et accordait une grande importance à la musique dans ses productions. On se souvient notamment des collaborations avec Bruno Nicolai.

Re: RIP JESS FRANCO

Publié : mer. 3 avr. 2013 15:50
par Prince Caspian
Ci-dessous un extrait du livre de Randall Larson consacré à la musique dans les films de Jesus Franco :
As an inconsistent and controversial auteur, Jess Franco’s inclination toward exploitative eroticism, especially in his more recent films, has tended to discount his effectiveness as a stylish and creative director, but his use of music has been especially noted by fans and foes alike. Franco was a musician himself, so his ear toward the coupling of music and image was especially fertile. He has said that he approaches his films like a jazz musician, which may explain some of the stylistic mise-en-scene felt in his films, and why he frequently includes extended musical sequences and night club scenes in his movies. “I come from the music hall,” Franco said in a 2010 interview. “I was a jazz player and composer before all other things in my life. I like jazz music, I like popular music. For me it was normal and not a special effort to introduce those elements in a film. And I like it – its ambiance. Not for a commercial reason or anything. I like the nature of the night, of jazz or popular music together. Elements that work very well for cinema.”
Using his own name or a pseudonym, Franco has also helped compose music for dozens of his films, such as softly surreal psychedelic rhythms of VAMPIROS LESBOS (1970), the harsh, reverberated piano chords and organ inflections of THE SINISTER EYES OF DR. ORLOFF (1973), or the gritty, jazz-rock infusions heard in LUST FOR FRANKENSTEIN (1998). “I [do] think films are a matter of collaboration,” Franco told an interviewer from Horror Garage. “Many times [when] I made almost everything by myself [composing the music is] just a quicker way – I have not to explain what I want. I just do it.”
“In many of the great Franco films sometimes the music is carrying almost everything in the film,” said writer and composer Stephen Thrower. “He puts an enormous amount of emphasis upon the music, and music’s one of the least definably of the arts in its effect, and one of the most immediate… It’s a very powerful artistic medium and he uses it to the utmost in his films.”
His music in one of his most strikingly surrealistic films, VENUS IN FURS (1969; aka PAROXISMUS), was provided by British rockers Mike Hugg and Manfred Mann, both of the original Manfred Mann Band. The music is nearly wall-to-wall, as Tim Lucas put it in Video Watchdog, “and the accumulation of its alternatively feverish and coolly iridescent tonalities becomes truly hypnotic. The emotions aroused by the music, in fact, go a long way towards supplanting the linear qualities lacking from its sensually shapeless, dreamlike structure.”
- Randall D. Larson/Musique Fantastique 2nd Edition, Book Two (forthcoming)

Re: RIP JESS FRANCO

Publié : mer. 3 avr. 2013 19:49
par Mortimer
Sa compagne est décédée il y a un an. J’en avais déjà parlé ici :

http://www.underscores.fr/forum/viewtop ... 2506&hilit

Le couple a fait une dernière apparition en 2006 dans un film d’Andreas Bethmann.
C’est du moins la dernière fois que je les ai vu.

R.I.P

Re: RIP JESS FRANCO

Publié : mer. 3 avr. 2013 23:24
par Lee Van Cleef
Quand je pense à l'abyssale candeur de certains béophiles, convaincus que seuls Goldsmith et Morricone ont été en mesure de régulièrement donner le meilleur d'eux-mêmes sur d'ignominieux nanars ne réclamant pas tant de trésors musicaux. Ces gentlemen n'ont sans doute jamais eu l'occasion (je n'irai pas jusqu'à parler de chance, et tant pis pour les roses que l'on serait toujours supposé jeter à nos chers disparus !) de voir un film de Jess Franco orné d'une des partitions systématiquement brillantes de Bruno Nicolai.

Re: RIP JESS FRANCO

Publié : jeu. 4 avr. 2013 21:19
par Fancini
Lee Van Cleef a écrit :Quand je pense à l'abyssale candeur de certains béophiles, convaincus que seuls Goldsmith et Morricone ont été en mesure de régulièrement donner le meilleur d'eux-mêmes sur d'ignominieux nanars ne réclamant pas tant de trésors musicaux. Ces gentlemen n'ont sans doute jamais eu l'occasion (je n'irai pas jusqu'à parler de chance, et tant pis pour les roses que l'on serait toujours supposé jeter à nos chers disparus !) de voir un film de Jess Franco orné d'une des partitions systématiquement brillantes de Bruno Nicolai.
la VEILLE de l'annonce de sa mort - sinistre prémonition - je visionnais "The Bloody Judge" ("Il trono Di Fuoco"): j'avais presqu'oublié le merveilleux thème principal, je n'avais plus écouté l'édition cd Lucertola depuis une bonne décennie
c'est la veine classique du tandem Franco-Nicolai
pour un style plus barré, se reporter plutôt à "Una Vergine Tra I Morti Viventi"